Viagens & Vídeos , Reizen & Video's

Mapa:
Kaart van Sri Lanka
Vídeo:
  • This is the default HTML.
  • You can replace it with your own.
  • Include your own code without the HTML, Head, or Body tags.

Sri Lanka, ook wel de ‘Traan van India’ genoemd, ligt slechts 48 kilometer ten zuiden van het vasteland van India. Sri Lanka heeft een multireligieuze cultuur. Het merendeel van de bevolking is boeddhist, maar een klein deel (vooral Singalees) is christen. De Tamil-bevolking is voornamelijk hindoe of katholiek.

Sri Lanka, voorheen Ceylon, heeft een smaragdgroen binnenland, oude keizerlijke steden, theeplantages, stranden en traditionele tempels. Een prachtig natuurgebied, met veel lagunes, mangroven en diverse wildparken. Alles in dit reisdagboek.

Onze reis begint in
Negombo, bekend van het Nederlandse Kanaal. Na een bezoek aan de vismarkt, een Nederlandse kerk en een Hindoetempel begonnen we onze reis door Sri Lanka. De eerste stop is bij het opvangcentrum voor weesolifanten in Pinnawala, waar ze dagelijks naar de rivier lopen om te baden. Na een rondleiding op een plek waar schildpadden worden verzorgd, gaan we verder naar Galle.

Nederlandse invloeden zijn vooral in Galle terug te vinden. Ten tijde van de VOC was de stad een zeer belangrijk tussenstation op de route van oost naar west en diende het vooral als overslagplaats.

Foto’s Sri Lanka

In Nuwara Eliya, een Brits koloniaal dorp, gelegen op een hoogte van 1889 meter, hebben we gewandeld en theeplantages bezocht. Vroeg in de ochtend maakten we een prachtige rit van 14 km over de Horton Plains, het hoogste plateau van Sri Lanka (2000 meter). Wij hebben genoten van de prachtige natuur en uitzichten.

In
Kandy liepen we van de botanische tuinen naar de Dalada Maligawa, de tempel van de tand. Hier blijft de tand van de Boeddha bewaard na de verbranding van de Boeddha. De volgende dag gingen we naar ons hotel in Giritale, waar Sigiriya Lions Rock zich bevindt. Je moet goed voorbereid zijn om de 430 treden te kunnen beklimmen, maar bovenaan word je beloond met geweldige uitzichten! Helaas zijn de tempels verdwenen, maar we vragen ons af hoe ze alles hebben kunnen opnemen.

Image credit: Cor Lievendag - Sri Lanka

We gaan verder naar Polonnaruwa, de hoofdstad van het Singalese koninkrijk (10-12e eeuw), dat in de 19e eeuw door de Britten werd ontdekt. Het is een genot om hier te wandelen, terug naar het verleden. We gaan verder naar Anuradhapura.

Foto’s Sri Lanka

Anuradhapura is de oude stad van de koning, met koninklijke tuinen, het Mahasena-paleis, prachtige tempels en de beroemde Bodhiboom. Onder deze heilige boom vond Boeddha zijn verlichting in India.

Niet alle reisorganisaties gaan naar
Trincomalee omdat dit gebied twintig jaar geleden nog verboden terrein was vanwege Tamil-strijders. Hier ligt het Nederlandse fort Frederick, waar nu het Sri Lankaanse leger is gestationeerd. We passeerden marcherende soldaten en aan het einde van de straat kwamen we aan bij de Koneswaram Hindu-tempel, met een prachtig uitzicht op de zee.

Voordat we terugkeerden naar Negombo, bezochten we de
Dambulla-rotstempel. Deze grottempel bevat meer dan 150 Boeddha's en sommige schilderijen zijn meer dan 2000 jaar oud.

Een reis en eiland om nooit te vergeten!